zalaviz-biometankut-mti

Szennyvízből üzemanyag

Szennyvízből üzemanyag!


Egyedülálló, metángáz üzemű járműflotta átadás a Zalavíz Zrt-nél

zalaviz-biometankut-mtiSzeptember 2-án, az országban, sőt Közép-Európában egyedülálló kishaszon-gépjármű flotta került üzembehelyezésre a Zalavíz Zrt-nél. A Zala megyében 124 településen víz- és csatornaszolgáltatást folytató vízmű nyolc darab gyárilag kialakított, metángáz üzemű kishaszon gépjárművel váltja ki elöregedett járműveit.

Az ünnepélyes átadásra Zalaegerszegen, 2011. szeptember 2-án, pénteken 13 órakor került sor, Zalaegerszegen a Széchényi téren felállított nagy színpadon, ahol minden autó bemutatásra került. A Belvárosi Szüret ideje alatt a járművek folyamatosan megtekinthetőek lesznek a látogatók számára. A Zalavíz Zrt. a zalaegerszegi szennyvíztelepen szennyvíziszapból biogázt állít elő, amelyet elektromos árammá alakítva eleinte a telep villamos energia és hőellátására használt csak. Tavaly ősszel fejeződött be az újabb beruházás, amely során egy üzemanyagkút átadására került sor. A szennyvíztisztítás melléktermékeként keletkező, magas metán tartalmú biogázból megfelelő tisztítási eljárás után a vezetékes földgázzal azonos minőségű biometánt állítanak elő. A biometán nagy nyomáson sűrítve földgáz-üzemű (CNG) gépkocsikban üzemanyagként használható. A gázkút átadásával egyidőben egy egyedileg átalakított Skoda személygépkocsi tesztüzeme kezdődött el. A kedvező tapasztalatok eredményeképpen idén 8 db Opel Combo Cargo 1.6 CNG típusú kishaszon-gépjármű beszerzésére került sor. Ezek a CNG üzemű flotta első tagjai, amelyeket várhatóan évről-évre újabbak követnek majd. A szolgáltató az új autókkal a mindenképpen cserére szoruló 10-11 éves benzines gépkocsikat váltja ki, amelyeket az ellátási területen a víz- és csatornaszolgáltatás ellátásához használ. Egy tankolással 300-350 kilométert képes megtenni az autó, de szükség esetére egy 14 literes tartalék benzin tankkal is rendelkezik.

Megfontolandó szempont az is, hogy a jelenlegi biogáz-előállítási költségek mellett a benzinhez képest kevesebb mint harmadáron tudják tankolni az autókat.

A társaság szóvivője hangsúlyozza, a szennyvíziszap kifogyhatatlan, mindig lesz utánpótlás.

A körforgás sem zárul le a biogáztermeléssel, mert a kezelt, tápanyagban dús szennyvíziszap a mezőgazdaságban tovább hasznosítható. Ma már egyre több környékbeli gazdálkodó ismeri fel, hogy lényegesen olcsóbb, ha műtrágya helyett – természetesen a jogi korlátozások szigorú betartásával – szennyvíziszapot használ. Jogszabály rögzíti, hogy a szennyvíziszap nem alkalmazható közvetlen fogyasztásra termelt növényeknél – például paradicsom – vagy paprikaültetvényeken -, de jól hasznosítható a kukoricaföldeken. Tíz évvel ezelőtt még borsos árat kellett fizetni a gazdáknak, hogy befogadják, a termőföldjeikre engedjék a szennyvíziszapot, most már csak a szállítási költségeket kell fizetni. Öt éven belül akár “eladhatóvá” is válhat – fejezi be a gondolatsort a műszaki igazgató.

Zalavíz Zrt.

Oszd meg a barátaiddal:

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: pinterest
Pinterest
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn

Kapcsolódó hírek

vw-golf-vi-bluemotion

Jönnek az elektromos meghajtású Golfok

Jönnek az elektromos meghajtású Golfok   Jól vizsgáztak az elektromos Golfok   2010 júniusa óta összesen nyolcvan Golf Blue-e-Motion járművet teszteltek Berlinben, Hannoverben és Wolfsburgban

zold-peugeot-ion-1

A francia BNP PARIBAS is zöldít

A bankok közül elsőként tettek lépéseket a környezetvédelemért   A zöld elkötelezettséget külsejében is jelző elektromos autókkal szereli fel külföldi fiókjait a francia BNP Paribas

szolnoki-foiskola-napkollektor

Napkollektorok a főiskola tetején Szolnokon

Napkollektorok a Szolnoki Főiskolán A Szolnoki Főiskola történetének eddigi legnagyobb méretű, megújuló energia felhasználását célzó beruházása valósult meg a Tisza-parti megyeszékhelyen: 52 napkollektort helyeztek el

Scroll to Top