Oslo-hidrogenbusz

Nulla károsanyag kibocsátású buszok Osloban

Oslo károsanyagmentes, környezetbarát buszokat állított forgalomba

Öt üzemanyagcellás hibrid buszt tesztelnek öt évig.

A becslések szerint Oslóban és környékén az üvegházhatást okozó gázok 80 százaléka a közlekedésből származik, ezért a város nagy hangsúlyt fektet a különféle környezetbarát megoldások bevezetésére. Ennek egyik elemeként öt üzemanyagcellás autóbuszt helyeztek üzembe, ezeket öt évig tesztelik, majd a tapasztalatok figyelembevételével döntenek arról, hogy hogyan tovább.

 

Oslo-hidrogenbusz

nagyításért kattints a képre

Remélhetőleg addigra elérhetőbbé válnak az üzemanyagcellás autóbuszok is, hiszen egy ilyen jelenleg körülbelül ötször annyiba kerül, mint a hagyományos dízel. A projekt így természetesen csak támogatással valósulhatott meg: 100 millió norvég koronát a város, a megye, az állam, illetve különféle norvég szervezetek dobtak össze, 40 millió koronát pedig az Európai Unió biztosított.
A buszokat (a már nálunk sem ismeretlen) Van Hool gyártotta – a belga cég nem számít kezdőnek az alternatív hajtások területén sem, hiszen több üzemanyagcellás járművük is közlekedik az USA-ban menetrend szerinti forgalomban, már évek óta. Az A330FC jelzésű, európai piacra szánt típusukat 2007-ben mutatták be, az oslói járműveknek is ez volt az alapja, az üzemeltető kérésének megfelelően azonban néhány ponton módosítottak rajta. A legszembetűnőbb változás, hogy a norvég széria Low Entry kialakítású lett. Ennek a közhiedelemmel ellentétben nem anyagi okai vannak, hanem így a megemelt részen az összes ülés előre nézhet. A buszokban egyébként 37 ülőhely és 37 állóhely található (4 fő/négyzetméterrel számolva). A hosszuk 13 méter, ami önmagában nem indokolná a három tengelyt, az önsúlyuk viszont igen: a 16 900 kilogramm jóval több, mint egy hagyományos dízel busz tömege.

Oslo-hidrogenbusz2 Oslo-hidrogen-bus
nagyításért kattints a képekre

A fékezési energia a tetőn elhelyezett lítium-ion akkumulátorokban tárolódik, amit gyorsításkor fel tud használni a villanymotor, így a busz fogyasztása némileg mérséklődött; egy napot elvileg végig tud dolgozni 30 kilogramm hidrogénnel.

Az öt Van Hool megtankolásához egy töltőállomást is építettek, a hidrogént itt elektrolízissel állítják elő, amihez az energiát egy közeli vízerőműből nyerik. A buszok tehát valóban nullemissziósok, se lokálisan, se globálisan nem szennyezik a környezetet.

 

{youtube}UpFDdRwugs0{/youtube}

vanhool.be

Oszd meg a barátaiddal:

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: pinterest
Pinterest
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn

Kapcsolódó hírek

passzivhaz

Havi 5000,- Ft a fűtésszámlám

Havi 5000 Ft a fűtésszámlám Családi házam van, de csak havi 5000,- Ft a fűtésszámlám     Egy ilyen épület megépítése kb. 10%-kal több a

dabas-napkollektor

3 Milliárd napkollektorokra

3 Milliárd napkollektorokra!   Új kormányzati támogatás használati melegvíz előállítására alkalmas napkollektorokra.   Várhatóan októberben írja ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a napenergiát hasznosító, használati

sahara-erdo-project

Erdősítés a Szaharában

A Szahara erdősítése megindul hamarosan Katarban.   A Sahara Forest Project, amelyet a Bellona Alapítvány kezdeményezett annak érdekében, hogy a sivatagot zöldellő, művelhető területté alakítsák

Scroll to Top