Oslo-hidrogenbusz

Nulla károsanyag kibocsátású buszok Osloban

Oslo károsanyagmentes, környezetbarát buszokat állított forgalomba

Öt üzemanyagcellás hibrid buszt tesztelnek öt évig.

A becslések szerint Oslóban és környékén az üvegházhatást okozó gázok 80 százaléka a közlekedésből származik, ezért a város nagy hangsúlyt fektet a különféle környezetbarát megoldások bevezetésére. Ennek egyik elemeként öt üzemanyagcellás autóbuszt helyeztek üzembe, ezeket öt évig tesztelik, majd a tapasztalatok figyelembevételével döntenek arról, hogy hogyan tovább.

Oslo-hidrogenbusz

nagyításért kattints a képre

Remélhetőleg addigra elérhetőbbé válnak az üzemanyagcellás autóbuszok is, hiszen egy ilyen jelenleg körülbelül ötször annyiba kerül, mint a hagyományos dízel. A projekt így természetesen csak támogatással valósulhatott meg: 100 millió norvég koronát a város, a megye, az állam, illetve különféle norvég szervezetek dobtak össze, 40 millió koronát pedig az Európai Unió biztosított.
A buszokat (a már nálunk sem ismeretlen) Van Hool gyártotta – a belga cég nem számít kezdőnek az alternatív hajtások területén sem, hiszen több üzemanyagcellás járművük is közlekedik az USA-ban menetrend szerinti forgalomban, már évek óta. Az A330FC jelzésű, európai piacra szánt típusukat 2007-ben mutatták be, az oslói járműveknek is ez volt az alapja, az üzemeltető kérésének megfelelően azonban néhány ponton módosítottak rajta. A legszembetűnőbb változás, hogy a norvég széria Low Entry kialakítású lett. Ennek a közhiedelemmel ellentétben nem anyagi okai vannak, hanem így a megemelt részen az összes ülés előre nézhet. A buszokban egyébként 37 ülőhely és 37 állóhely található (4 fő/négyzetméterrel számolva). A hosszuk 13 méter, ami önmagában nem indokolná a három tengelyt, az önsúlyuk viszont igen: a 16 900 kilogramm jóval több, mint egy hagyományos dízel busz tömege.

Oslo-hidrogenbusz2 Oslo-hidrogen-bus
nagyításért kattints a képekre

A fékezési energia a tetőn elhelyezett lítium-ion akkumulátorokban tárolódik, amit gyorsításkor fel tud használni a villanymotor, így a busz fogyasztása némileg mérséklődött; egy napot elvileg végig tud dolgozni 30 kilogramm hidrogénnel.

Az öt Van Hool megtankolásához egy töltőállomást is építettek, a hidrogént itt elektrolízissel állítják elő, amihez az energiát egy közeli vízerőműből nyerik. A buszok tehát valóban nullemissziósok, se lokálisan, se globálisan nem szennyezik a környezetet.

https://www.emta.com/spip.php?article1305&lang=en

Oszd meg a barátaiddal:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Kapcsolódó hírek

szada-passzivhaz

Passzívház tapasztalat

3 év tapasztalata az első magyar passzívházról – a tulajdonostól   Balogh György programozó matematikus három éve költözött a Pest megyei Szadára a családjával. Kísérletező

Napelem rendszer kiépítése

Napenergia,napelem fejlesztések alakulása

Nagy Britannia ráerősít a napelem és napenergia fejlesztésekre Az évtized végére Nagy-Britanniában, a napenergia súlya az elektromos áram előállításában 4 százalékra nő – idézte a

austin-szelfarm

Austin város zöldre váltott

Austin város Önkormányzata 100%-ban zöld energiára váltott A texasi Austin város Önkormányzata 100%-ban megújuló energiára váltott. Az összes közintézmény a könyvtártól a szabadidőközponton át a

Scroll to Top

Kérj díjmentes szaktanácsot

Hatékonyan szeretnéd csökkenteni energia kiadásaid?

Kérj díjmentes visszahívást a telefonszámod megadásával.

📲 Ha van most pár perced és gyorsítósávra helyeznéd a folyamatot, akkor keress nyugodtan: +36 20 252 0920

Új érdeklődő, tokyosolar.hu (#6)